english below

video: of the very first show here

WIEDERAUFNAHME der Strafkolonie!                                                                                              8.&9. März 2016 19.00 im HAU3 Berlin, Heiner Müller Festival                                                                           15.11.2015 Heiner Müller Symposium/ Theater Aachen im Doppelabend mit Jürgen Kuttner

Ana Berkenhoff findet hierbei einen ganz eigenen Ton, der die Texte Müllers weder psychologisch auflädt noch trocken abliefert, sie nicht vereinnahmt und damit den Hörern enteignend wegnimmt, sondern in einer überraschend offenen Fragilität dem Vergnügen und Verstehen der Zuschauer anheim stellt. Dass das zusammen geht mit einer unabhängigen körperlichen Präsenz, ist ein seltener Glücksfall. Heiner Goebbels

In der Strafkolonie nach Franz Kafka von Heiner Müller

In einer weißen Wüste von therapeutischen Tageslichtlampen umgeben, quert ein maschinenhafter Frauenkörper durch die Zeit, den Blick in die Zukunft gerichtet streicht an ihr die Vergangenheit vorüber. Erleichternde Strafen werden mit der Sprache verhängt.

Der Kern des Problems ist, dass man Töten denken kann. Wenn man es für notwendig hält, hat man nicht das Recht, es selbst nicht zu tun: es nur zu delegieren, wäre unmoralisch. Heiner Müller
Eine ebenso schlichte wie bannende Choreographie. Ana Berkenhoff in Cecilie Ullerup Schmidts Inszenierung, das ist ein böser Engel auf einer Bühne ohne Trost. Nikolaus Müller-Schöll

 

PERFORMANCE Ana Berkenhoff;

REGIE
Cecilie Ullerup Schmidt

LOFFT Theater Leipzig,                                                                                                                                   8.& 9. March 2016 HAU3 Heiner Müller Festival Berlin                                                         15.11.2015 Heiner Müller Symposium/Theater Aachen                                                             23t./24. Sep. 2008: Kulturhuset at the festival Perfect Performance, Stockholm                    19.  Oct. 2008: Hessische Theaterakademie, Frankfurt am Main
24. Jan. 2009: Hochschultreffen, LOFFT Theater, Leipzig
13. Feb. 2009: PACT Zollverein at the Symposium Unter dem Blick der Sphinx, Essen
19. Feb. 2009: HAU3, at the festival 100Grad, Hebbel am Ufer, Berlin
5.- 7.  März 2009: Mousonturm, Frankfurt am Main
31. März 2009: Körber Studio für junge Regie, Thalia Theater, Hamburg                                     5. April 2009: TANZOFFENSIVE 09, LOFFT Theater, Leipzig

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 English:

In the Penal Colony following Franz Kafka

by Heiner Müller

It starts around the eyes and spreads out from there. A look that could tempt one to lie down under the harrow.  Franz Kafka

In a white desert of therapeutic day light, a maschinelike woman’s body queers the time. She is gazing in the past, moving backwards into the future. Hypothetic punishments are being spread out, painted on the walls with light, articulated as laws, as thruths. She blames a peculiar apparatus.

The peculiar apparatus is a service for humanness, a maschine mixing the electric chair with a wellness treat. The law, which a condemned has violated, is inscribed on his body. The death appears on the verbal gap between punishment and relief.
The sweet hallucination of identification, that we as spectators might seek on the fourth wall, will melt in the warmth of our gazes. We believe in a collective, that will kill us.

The core of the problem is, that one can think killing. If one finds it necessary, one doesn’t have the right no to do it himself: to delegate it only would be immoral.  Heiner Müller

Where does the machinery begin?

The short story In the Penal Colony (1914) by Franz Kafka describes a court system in a penal colony with an oversized type writer as its torturing assistant. The condensed version of The Penal Colony by Heiner Müller has shapened the focus on the unity of writing and death. The hermetic, epic and nearly neurotic text has been translated into a stage version of brechtian distance, quivering knees and an insolent (mis)use of language by a coquettish female voice. A reduced and choreographed speaking questions how to represent a prehistoric and yet actual sense of guilt? The movement and text imprudently examine how the law can intervene the human body in the age of biopower.

Info:

Original text: In der Strafkolonie nach Franz Kafka by Heiner Müller
a work by Ana Berkenhoff
direction: Cecilie Ullerup Schmidt

First performance took place on the 13th of June 2008 at the Symposium “Heiner Müller Sprechen” at the Institute for Applied Theatre Studies in Giessen, Germany.

Further performances took/ will take place at:

8.&9. March 2016 HAU3 Heiner Müller Festival Berlin                                                         15.11.2015 Heiner Müller Symposium/Theater Aachen                                                         23th/24th Sep. 2008: Kulturhuset at the festival Perfect Performance, Stockholm                19th of Oct. 2008: Hessische Theaterakademie, Frankfurt am Main
24th of Jan. 2009: Hochschultreffen, LOFFT, Leipzig
13th of Feb. 2009: PACT Zollverein at the Symposium Unter dem Blick der Sphinx, Essen
19th of Feb. 2009: HAU3, at the festival 100Grad, Hebbel am Ufer, Berlin
5th- 7th of March 2009: Mousonturm, Frankfurt am Main
31st of March 2009: Körber Studio für junge Regie, Thalia Theater, Hamburg                         5th of April 2009: TANZOFFENSIV 09, LOFFT, Leipzig

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